6. jun. 2018

Upcycling og god samvittighed

Kender I det med at man har tøj liggende i skabet som man ved man aldrig kommer til at bruge igen, men at man alligevel ikke kan skille sig af med det? Sådan noget har jeg en del af, MEN nu har jeg lidt mindre:-) Jeg kan godt lide tanken om at få udnyttet det man har, og have forbrug og miljø i tankerne. Det er ofte ikke det store der skal til!

En kjole som jeg bar til vores ældste datters barnedåb, altså for 9 år siden, har hængt i mit skab lige siden uden at blive brugt. Den har selvklart en betydning for mig pga. anledningen og stoffet er så fint....-det er bare ikke mig længere. Men i sidste uge faldt jeg over den og fik en idé, som jeg hurtigt fik udført, og nu har jeg en meget tilfreds ældste datter.




Det var ikke det store der skulle gøres. Bærestykket klippede jeg af helt ned til elastik løbegangen og det så heldigvis fint ud uden yderligere arbejde. Elastikken var for stort til min datter, men syet fast så det ikke kunne tagets ud. Jeg åbnede op til løbegangen og satte ekstra elastik i, og så var den færdig. Ud af toppen lavede jeg to scrunchies for at udnytte stoffet.



Lange nederdele er et hit herhjemme og så er det bare fint med matchende hårpynt.




Forleden dag stak min mand mig venligt en pose i hånden og sagde: "Nu har den stået der i over et år. Hvad skal du med det?" Sådan noget siger han aldrig, så jeg tog min sammen og fik kigget på hvad der egentlig befandt sig i posen. Ud af fire dele, skulle tre bare med på loppemarked (nu har jeg vist tænkt over det længe nok🙈) men den sidste del er et af mine ømme punkter.





En gammel top med flotte broderier som jeg ikke har kunne nænne at skille mig af med. Den er fra da jeg arbejde hos Message a/s, så den er 9-11 år gammel. Heldigvis fik jeg en lys idé og fik klippet bærestykket af, en hurtigt overlock og så et elastik. VUPTI, nu har mellemste skatten en ny nederdel som hun er yderst tilfreds med, og jeg er yderst tilfreds med at stoffet kom til sin ret.


Kig på dit gamle tøj; jeg er sikker på at der er masser liv i det endnu:-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar